Hop til indhold

Resultaterne af den seneste trivselsmåling i folkeskolen viser, at elevernes trivsel stort set er uændret på landsplan i forhold til sidste år. Eleverne trives fortsat bedst socialt, mens elevernes trivsel er lavest, når det gælder oplevelsen af "støtte og inspiration". Trivselsmålingen er den fjerde af sin slags og er gennemført i foråret 2018.

Folkeskoleelevernes trivsel i 2018

Eleverne i 4.-9. klasse svarer på 40 spørgsmål om deres trivsel på en skala fra 1-5. Trivselsmålingen ser på elevernes trivsel på fire indikatorer samt en samlet indikator for ’generel skoletrivsel’. 

For alle trivselsindikatorer er der en del variation imellem landets kommuner, når det gælder andelen af elever med den højeste trivselsscore, hvilket vil sige en trivselsscore over 4. 

Der er størst forskel i kommunernes andele med hensyn til ’generel skoletrivsel’ samt ’social trivsel’. For eksempel er der i den ’generelle skoletrivsel’ et spænd på 26 procentpoint fra kommunerne med henholdsvis den laveste (18 procent) og højeste (44 procent) andel af elever, der angiver den højest mulige trivsel. Landstallet er 31 procent. 

Ligesom de to foregående år angiver eleverne den højeste trivsel på indikatoren ’social trivsel’, mens elevernes trivsel er lavest på indikatoren ’støtte og inspiration’. 61 procent af eleverne angiver den højest mulige trivselsscore (en trivselsscore over 4) på indikatoren for ’social trivsel’, mens det kun gælder 10 procent af eleverne på scoren indikatoren for ’støtte og inspiration’. 

 

Om trivselsmålingerne

Elevernes trivsel skal måles årligt på alle landets folkeskoler. Det sker som led i folkeskolereformens nationale mål om, at elevernes trivsel skal styrkes. Den tredje nationale måling af elevernes trivsel blev gennemført i marts-maj 2018. 

Eleverne i 0.-3. klasse har svaret på 20 spørgsmål om deres trivsel, mens eleverne i 4.-9. klasse har svaret på 40 spørgsmål om deres trivsel. 

Spørgsmålene er blevet besvaret elektronisk som udgangspunkt. Forældre har dog haft mulighed for at vælge, at deres barn skulle svare på spørgsmålene på papir. De fire indikatorer og den samlede trivselsindikator er baseret på 29 af de 40 spørgsmål stillet til eleverne i 4.-9. klasse. 

Resultaterne fra trivselsmålingen for alle klassetrin kan findes i Undervisningsministeriets datavarehus www.uddannelsesstatistik.dk
   
Notaterne om trivselsmålingens resultater kan findes her.  

Kommuner og skoler skal gennemføre trivselsmålingen i overensstemmelse med bekendtgørelsen om måling af elevernes trivsel i folkeskolen. Spørgerammerne for henholdsvis 0.-3. klassetrin og 4.-9. klassetrin kan ses her. 

 

Forskellige former for trivsel

Undervisningsministeriet har i samarbejde med en række eksperter udviklet fire differentierede indikatorer for trivsel samt en samlet trivselsindikator for eleverne i 4.-9. klasse, som har været gennemgående siden første måling i foråret 2015:

  • Social trivsel – omhandler elevernes opfattelse af deres tilhørsforhold til skolen, klassen og fællesskabet, samt tryghed og mobning. 
  • Faglig trivsel – omhandler elevernes oplevelse af egne faglige evner, koncentrationsevne og problemløsningsevne. 
  • Støtte og inspiration – omhandler elevernes oplevelse af motivation og medbestemmelse, samt af lærerenes hjælp og støtte.
  • Ro og orden – omhandler elevernes oplevelse af ro og støj i klassen samt klasseledelse.
  • Generel skoletrivsel – er en samlet indikator bestående af de 29 spørgsmål, som indgår i de fire differentierede indikatorer.