Hop til indhold

En god skolegang og uddannelse er en central forudsætning for trivsel og videre uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder senere i livet. I Danmark er langt de fleste uddannelsesinstitutioner velfungerende og arbejder for, at elever og kursister bliver fagligt dygtige, udvikler sig og trives. 

Målet for STUKs tilsyn

Når STUK gennemfører tilsyn lægger vi vægt på at sætte elever og kursisterne først, og at give konkret og anvisende vejledning til skolerne. STUK har tre mål for tilsynene:

  • Virkningsfulde tilsyn: Tilsynet skal styrke kvaliteten af undervisningen for elever og kursister og institutionens drift samt sikre økonomisk og faglig bæredygtighed.
  • Helhedsorienterede tilsyn: Tilsynet på skoler og institutioner gennemføres med forståelse for institutionernes hverdag og udfordringer. Tilsynet skal opleves meningsfuldt og understøtte skoler og institutioners kapacitetsopbygning.
  • Effektive tilsyn: Tilsynet skal stå mål med de forventede virkninger. De skal gennemføres korrekt, effektivt og med metoder, som både belyser det ønskede, og som ikke kræver flere ressourcer end nødvendigt på skoler, institutioner, kommunale forvaltninger eller i STUK.

Tilsynet skal understøtte hhv. kommunalbestyrelser, skole- og institutionsbestyrelser samt ledere i at løfte deres juridiske ansvar, så skoler og institutioner  lever op til de politiske ønsker og lovgivningens krav til indholdet og kvaliteten af undervisningen. Tilsynene skal sikre, at de statslige tilskud, der udbetales, anvendes lovligt og forsvarligt, og at skoler og institutioner drives økonomisk bæredygtigt. 

Skoler og institutioner, som ikke lever op til lovgivningens krav, kan gennem tilsyn få støtte til deres arbejde med at forbedre undervisningskvaliteten og til at drive deres skole eller institution økonomisk bæredygtigt. Langt de fleste skoler og institutioner i tilsyn opnår et kvalitetsløft, som er til gavn for både elever, medarbejdere og ledelsen.

Der er forskellige former for tilsyn. Mange af tilsynene er lovbestemte og har ophæng i politiske aftaler, og de gentages derfor hvert år. Kernen i styrelsens tilsynsarbejde er det risikobaserede tilsyn med skoler og institutionernes kvalitet. 

Det risikobaserede kvalitetstilsyn foregår forskelligt på de tre områder, som er vist nedenunder. Tilsynenes forskellighed skyldes lovgivnings- og styringsmæssig forskelle og krav fra politiske aftaler.

STUK har ikke mulighed for at være til stede på alle skoler og institutioner i Danmark. Derfor føres der kun tilsyn med et mindre antal af skoler og institutioner, som på en række politisk bestemte målepunkter (kvalitetsindikatorer) udviser lavere kvalitet end andre skoler. Kvalitetsindikatorerne har ophæng i lovgivningen og fokuserer på de formål, det er politisk besluttet, institutionen skal arbejde henimod. Det kan f.eks. være overgangsraten til videregående uddannelser fra gymnasierne eller trivslen i folkeskolen.

STUK bruger en række forskellige informationskilder, som alle bidrager til oplysninger om en skoles eller en institutions undervisningskvalitet. Undervejs i den konkrete vurdering inddrager STUK mange forskellige kompetencer og perspektiver i dialogen med undervisningsinstitutionen bl.a.:

  • Styrelsens medarbejdere med viden om lovgivning, regler, økonomistyring, data, organisationsudvikling, støtte til elever med særlige behov og kvalitetsarbejde.
  • Læringskonsulenter med lærer- eller skoleledelsesbaggrund, der har erfaring med bl.a. undervisning, pædagogiske og didaktiske principper, skoleudvikling samt pædagogisk ledelse og skoleledelse.
  • Fagkonsulenter, der ved siden af arbejdet i STUK underviser på en skole/institution og har erfaring med de enkelte fags indhold, pædagogiske og didaktiske principper samt tests og prøver.
     

STUKs medarbejdere vejleder i de konkrete tilsyn om, hvad der skal til for at styrke kvaliteten, driften og den økonomiske bæredygtighed på de forskellige uddannelsesområder. STUKs læringskonsulenter, som har konkret erfaring fra undervisningssektoren, understøtter også skoler og institutioner i deres arbejde med at forbedre de forhold, der har ført til et tilsyn. 

Folkeskoler og institutioner for forberedende grunduddannelser og statslige selvejende institutioner på det gymnasiale område og erhvervsuddannelsesområdet tilbydes frivillige rådgivningsforløb eller deltagelse i netværksaktiviteter i forhold til de konkrete problemstillinger, skolerne oplever i forbindelse med tilsyn. Det kan f.eks. være et rådgivningsforløb på erhvervsuddannelsesområdet om frafald eller læringsmiljø, der varer fra 6-12 måneder. 

Et rådgivningsforløb består typisk af en række 1:1-møder mellem institutionens ledelse og styrelsens læringskonsulenter, hvor STUK bidrager med viden om virksomme indsatser, dataunderstøttelse og kapacitetsudvikling. Langt de fleste skoler og institutioner i tilsyn oplever, at de opnår et kvalitetsløft efter et forløb med læringskonsulenterne.

Hvert år planlægger styrelsen den samlede tilsynsindsats og beslutter, hvilke konkrete tilsyn der skal gennemføres det kommende år. Man kan se tilsynsplanen her på hjemmesiden. 

Vi inviterer elevforeningerne, leder-, bestyrelses- og skoleforeninger til at give input i planlægningen af tilsynene. Vi efterspørger evaluering af vores tilsynsforløb, så vi kan udvikle os. 

Ud over de fast tilbagevendende risikobaserede kvalitetstilsyn har STUK også en generel forpligtigelse til at følge skoler og institutioner, og derfor planlægger vi også andre typer af tilsyn. Alle tilsyn beskrives hvert år i en tilsynsplan. Det kan f.eks. være tematiske tilsyn, som bl.a. kan give os en viden, der kan føre til, at styrelsen ser behov for at ændre på egen praksis dvs. videndele nye indsigter, justerer vejledninger mv.  

Fakta om STUKs tilsyn

  • Vi planlægger i alt at gennemføre 41 tilsyn i 2024.
  • 80 pct. af vores risikobaserede tilsyn, undersøgende tilsyn og tematiske tilsyn afsluttes inden for seks måneder.
  • Mere end 50 pct. af vores enkeltsagstilsyn afsluttes inden for to måneder, mens 80 pct. afsluttes inden for fire måneder.
  • Vi offentliggør et årshjul for vores tilsyn, som deles med institutionerne. Vores risikobaserede tilsyn følger en fast kadence fordelt på enten kalenderåret eller skoleåret afhængig af datagrundlaget.

Vi evaluerer løbende, hvordan skolerne oplever tilsynet, så vi kan forbedre tilsynet. Evalueringerne viser, at

  • 85 pct. af de adspurgte institutioner/kommuner i tilsynet oplever i meget høj eller høj grad, at det undervejs i tilsynet var tydeligt, hvad der blev forventet af dem. 
  • 77 pct. mener, at STUKs skriftlige kommunikation som led i tilsynet var tydelig. 
  • 77 pct. angiver, at STUKs beslutninger i tilsynsforløbet var klart begrundet.
Kilder: STUKs egne data fra december 2023 og resultater fra STUKs tilsynsberetning 2022. 
Sidst opdateret: 21. marts 2024