Hop til indhold

SPS-ordningen på ungdomsuddannelserne bidrager i vid udstrækning til, at elever med funktionsnedsættelser kan uddanne sig på lige fod med andre. Elever, der modtager SPS, opbygger kompetencer til selvstændigt og fremadrettet at løse egne udfordringer både i deres videre uddannelse og i andre sammenhænge.

Det viser en ny evaluering af SPS foretaget af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Evalueringen af SPS-ordningen er baseret på både kvantitative registerdata og kvalitative interviews med fagprofessionelle og elever. Evalueringen er gennemført i perioden fra 2018 til 2021 og har fokus på elever, der modtager SPS på grund af ordblindhed eller psykisk funktionsnedsættelse.

Mange elever fortæller, at de får stort udbytte af SPS. De giver udtryk for, at det ville være vanskeligt for dem at gennemføre en ungdomsuddannelse uden støtten, og at de får et fagligt større overskud til at deltage i undervisning og gruppearbejde. En del elever oplever, at deres faglige niveau bliver højere, og at de får bedre karakterer.

Undersøgelsen viser også, at elever, der modtager SPS, har mindre eller samme sandsynlighed for frafald fra deres ungdomsuddannelse, sammenlignet med elever, der ikke har modtaget SPS. Dette på trods af, at SPS-modtagere samlet set har flere afbrudte uddannelsesforløb bag sig end ikke-SPS-modtagere. Ligeledes har elever, der har modtaget SPS på de gymnasiale uddannelser, samme eller sågar lidt større sandsynlighed for at fortsætte på en videregående uddannelse sammenlignet med andre elever.

På enkelte områder peger undersøgelsen på, at der er plads til forbedring. Særligt er der udfordringer forbundet med praktikperioder på erhvervsuddannelserne, specielt for elever med psykiske funktionsnedsættelser. Undersøgelsen viser, at deres sandsynlighed for at komme i skolepraktik er større end for elever, der ikke modtager SPS.

Om specialpædagogisk støtte (SPS)

Der var i 2017 cirka 20.000 elever, der modtog SPS på ungdomsuddannelserne, og antallet har været stigende over en årrække. I dag modtager knap 28.000 elever på ungdomsuddannelserne SPS.

Specialpædagogisk støtte (SPS) er en individuel kompenserende støtteordning, der skal sikre, at elever med funktionsnedsættelser har mulighed for at uddanne sig på lige fod med andre.

SPS består af en eller flere af følgende støtteformer:

  • Hjælpemidler og instruktion heri (for eksempel til elever med ordblindhed eller synshandicap)
  • Personlig assistance og sekretærhjælp (for eksempel til elever med bevægehandicap)
  • Støttetimer til kompensation for funktionsnedsættelsen (for eksempel til elever med en psykisk funktionsnedsættelse som ADHD, autisme og angst)
  • Særligt udformede undervisningsmaterialer (for eksempel til elever med ordblindhed eller synshandicap)
  • Tegnsprogs- og skrivetolkning (til elever der er døve eller hørehæmmede).