Hop til indhold

82 procent af landets kommuner har mindst én skole, der bruger paragraf 16 b til at gøre elevernes skoledag kortere. Det viser en ny undersøgelse, som er foretaget af Epinion for Undervisningsministeriet og Finansministeriet. Med paragraffen kan skoler lokalt konvertere dele af den understøttende undervisning til to-voksen undervisning i indskolingen og i helt særlige tilfælde på mellemtrinnet og i udskolingen. Og tilfredsheden med at bruge paragraffen er stor både blandt skoleledelser, lærere og forældre.

”Paragraf 16 b kan være et nyttigt redskab til at tilrettelægge skoledagen bedre lokalt og understøtte arbejdet med at nå de faglige og pædagogiske mål. Skolernes brug af paragraffen viser mig, at skolerne ønsker kortere skoledage og mindre understøttende undervisning. Vi ved også, at mange elever og forældre ønsker kortere skoledage. Blandt andet det vil regeringen tage hånd om i vores nye udspil ’’Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed.", siger undervisningsminister Merete Riisager.

 Vi ved også, at mange elever og forældre ønsker kortere skoledage. Blandt andet det vil regeringen tage hånd om i vores nye udspil ’Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed.’.

- Undervisningsminister Merete Riisager 

Undersøgelsen viser blandt andet, at de skoler, som anvender paragraf 16 b, bruger mulighederne i gennemsnit i 54 procent af klasserne. Anvendelsen fordeler sig over cirka hver tredje af klasserne i indskolingen, cirka to ud af tre klasser på mellemtrinnet og i udskolingen samt 60 procent af specialklasserne. Brugen sker desuden generelt på tværs af klasser på et klassetrin og i mindre grad for udvalgte enkelte klasser, som det ellers er meningen med loven.

Læs hele undersøgelsen (pdf)

Om § 16 b

Folkeskolelovens paragraf 16 b giver landets kommunalbestyrelser frihed til lokalt at konvertere understøttende undervisning til to-voksen undervisning i indskolingen (op til 3. klasse) og i helt særlige tilfælde på mellemtrinnet (4.-6. klasse) og i udskolingen (7.-9. klasse) for eksempel med henblik på at understøtte særligt udfordrede klasser. Det kræver en udtalelse fra skolebestyrelsen og en ansøgning fra skolens leder. 

Den 17. januar 2019 er nyheden opdateret med en revideret version af rapporten, da Epinion, der har udarbejdet rapporten, har opdaget fejl i afsnit 2.5.