Hop til indhold

Snart begynder et nyt skoleår, og mange kommende elever får en ny hverdag i folkeskolen. En ny rapport har undersøgt, hvad der kendetegner den pædagogiske praksis, som eleverne oplever i de første år af deres skolegang. Gennem observationer og interviews med elever, lærere, pædagoger og ledere i indskolingsklasser bidrager rapporten med ny viden om den pædagogiske praksis i indskolingen i folkeskolen. 

Overordnet viser rapporten, at der er stor diversitet i den pædagogiske praksis i indskolingen. Men det går igen, at elever oplever, at pædagogerne som gennemgående voksne er med til at skabe sammenhæng mellem skole og fritidsordning. Lærere og pædagoger i indskolingen vurderer også, at genkendelighed, regler og rutiner er vigtige elementer i et godt læringsmiljø.

Mens lærere og pædagoger oplever, at skoledagens længde gør eleverne trætte, mener eleverne, at årsagen til det er ensformig undervisning, stram styring fra de voksne og mangel på bevægelse. Netop bevægelse går igen som et af de fire forhold, som ifølge eleverne motiverer dem i undervisningen. Derudover fremhæver eleverne konkrete remedier, forskellige lokationer og elevinddragelse som væsentlige. Det fremgår også, at eleverne foretrækker, at undervisningen foregår i kendte læringsfællesskaber med deres klassekammerater og egen lærer. 

Motiverede elever og et trygt læringsmiljø med tydelige forventninger er et vigtigt udgangspunkt for den gode undervisning.

-Merete Riisager

”Motiverede elever og et trygt læringsmiljø med tydelige forventninger er et vigtigt udgangspunkt for den gode undervisning. Lærere og pædagoger i indskolingen skal som det første sikre trygge rammer med klare regler og rutiner for skoledagen. Vi ved desuden, at variation i undervisningen er væsentlig for motivationen hos de mindste elever. Skolerne skal derfor sørge for at bringe bevægelse og skolens forskellige lokaler og fysiske faciliteter bedre i spil i arbejdet med at skabe en mere alsidig skoledag,” siger undervisningsminister Merete Riisager. 

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Rapporten er baseret på et kvalitativt datamateriale bestående af 20 telefoninterview med ledere af indskolingen og besøg i otte indskolingsklasser, heraf to børnehaveklasser, hvor der er foretaget observationer og gennemført interview med elever, lærere og pædagoger. Forud for besøgene er der desuden foretaget en forundersøgelse med fokus på at operationalisere centrale begreber med hensyn til motivation og identificere fokus for observationerne.

Undersøgelsen er bestilt og finansieret af Undervisningsministeriet.