Beskrivelse af organisationsdiagrammet for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Direktør
Julie Elm Vig Albertsen
Juridisk kommitteret
Per Hansen
Ledelsessekretariatet
Kontorchef
Julie Marie Nymark Rasmussen
Vicedirektør
Cathrine Lindberg Bak
Center for Folkeskole
Kontorchef
Janne Samuelsson
Kontorchef
Marie Bilde
Center for Udgående Kvalitetsarbejde
Kontorchef
Sara Lindhardt
Kontorchef
Lise Nordvig Rasmussen
Kontor for Analyse og Kommunikation
Kontorchef
Christian Vestergaard Sloth
Vicedirektør
Kasper Håkansson
Kontor for Prøver, Eksamen og Test
Kontorchef
Camilla Springborg
Kontor for Gymnasier
Kontorchef
Liz Nymann Lausten
Center for Institutionsdrift og Tilsyn
Kontorchef
Doris Tranberg Jørgensen
Kontor for frie skoler
Kontorchef
Ditte Novella Rasmussen
Vicedirektør
Andreas Bosmann Engsig
Kontor for Forberedende Uddannelser og Efteruddannelser
Kontorchef
Anne Mette Vang-Rydall
Center for Koncernregnskab, Puljer og SPS
Kontorchef
Jacob Lentz
Kontor for Specialpædagogisk Støtte
Kontorchef
Kia Borggaard
Kontor for Erhvervsuddannelser
Kontorchef
Martin Ørnsholt
Læs mere om ovenstående programmer
Juridisk program
STUK ønsker et attraktivt juridisk fagmiljø og at styrke styrelsens tværgående juridiske arbejde. Dette sker gennem flere aktiviteter, som skal medvirke til den faglige oplæring og udvikling af juridiske medarbejdere i styrelsen, således at både en nystartet og en erfaren jurist vil opleve en faglig udviklingsbane i STUK.
Udvikling af fagene
STUK arbejder strategisk med at understøtte udvikling af fag, kurser og undervisning for at skabe de bedst mulige uddannelser for elever og kursister i grundskolen og på den forberedende grunduddannelse, ungdomsuddannelserne samt de almene voksenuddannelser. Det sker gennem dialog med og vejledning til sektoren, tilsyn og videns- og erfaringsopsamling samt et systematisk arbejde med at identificere udfordringer og udviklingsmuligheder for fag og undervisning på tværs af alle områder, som giver en fælles retning for STUK's arbejde.
Bestyrelsesprogram
Med et program for bestyrelsesinitiativer på ungdoms- og voksenuddannelsesområdet ønsker STUK at styrke samarbejdet mellem styrelsen og bestyrelserne samt at understøtte bestyrelserne i deres samlede virke. Bestyrelser på statsfinansierede selvejende ungdoms- og voksenuddannelsesinstitutioner har som øverste ledelse ansvar for institutionernes uddannelsestilbud, administration og økonomi. Bestyrelserne spiller således en afgørende rolle i at sikre uddannelsestilbud af høj kvalitet på bæredygtige institutioner.
Tilskudsstrategi
STUK gennemfører et større moderniseringsprojekt, som har til hensigt at etablere en ny it-understøttelse af tilskudsadministrationen. Det skal øge gennemsigtighed, brugertilgængelighed og værdien af tilskudsdata. Som en del af strategien er der i 2021 udarbejdet overblik over de centrale forretningsmæssige mål og krav til systemet en foranalyse og scope for pilotafprøvning af et allerede udviklet it-system. I 2022 gennemføres pilotprojektet med en forventning om en kortere vej til idriftsættelse af nyt it-system. Pilotdriften er tilrettelagt som paralleldrift med henblik på at sikre, at der kan træffes beslutning om idriftsættelse af det nye tilskudssystem på et gennemprøvet grundlag, der muliggør udfasning af det eksisterende tilskudssystem.
Tilsynsstrategi
STUK implementerer i 2022 sin nye tilsynsstrategi for 2022-24, som har som mål, at STUKs tilsyn skal dække flere skoler og institutioner hvert år, ligesom tilsynet i højere grad skal være konkret og anvisende over for den bestyrelse eller kommunalbestyrelse, der har ansvaret for en skole eller institution i tilsyn. Samtidig skal tilsynet gennemføres helhedsorienteret og effektivt, ligesom det skal være virkningsfuldt forstået på den måde, at undervisningskvaliteten og/eller økonomien på de skoler og institutioner, der er i tilsyn, forbedrer sig.
Kommunikationsstrategi
STUK implementerer i 2021-23 sin kommunikationsstrategi, der har til formål styrke STUK's kommunikation til sektoren. STUK's kommunikation skal understøtte den opgave, vi som myndighed stiller til undervisere, pædagogisk personale, institutionsledelser, bestyrelser og kommunale forvaltninger. Det skal være lettere at leve op til gældende lovgivning, politiske intentioner, og det at drive institutionerne effektivt. STUK's kommunikationen skal understøtte, at sektoren bliver inspireret til at udvikle god undervisning og pædagogisk praksis, ligesom den skal understøtte fx kommunalforvaltninger i at videreformidle STUK's kommunikation til de enkelte institutioner.
Ledelsesgrundlag
STUK’s ledelsesgrundlag består af en fælles del, som gælder for hele Børne- og Undervisningsministeriet, og en del som er gældende for STUK. Den fælles del ligger fast indtil 2023, og den STUK-specifikke del er dynamisk og vil løbende blive tilpasset opgaverne.