Beskrivelse af organisationsdiagrammet for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Direktør
Julie Elm Vig Albertsen
Juridisk kommitteret
Per Hansen
Ledelsessekretariatet
Kontorchef
Julie Marie Nymark Rasmussen
Vicedirektør
Cathrine Lindberg Bak
Center for Folkeskole
Kontorchef
Janne Samuelsson
Kontorchef
Marie Bilde
Center for Udgående Kvalitetsarbejde
Kontorchef
Sara Lindhardt
Kontorchef
Lise Nordvig Rasmussen
Kontor for Analyse og Kommunikation
Kontorchef
Christian Vestergaard Sloth
Vicedirektør
Kasper Håkansson
Kontor for Prøver, Eksamen og Test
Kontorchef
Camilla Springborg
Kontor for Gymnasier
Kontorchef
Liz Nymann Lausten
Center for Institutionsdrift og Tilsyn
Kontorchef
Doris Tranberg Jørgensen
Kontor for frie skoler
Kontorchef
Ditte Novella Rasmussen
Vicedirektør
Andreas Bosmann Engsig
Kontor for Forberedende Uddannelser og Efteruddannelser
Kontorchef
Anne Mette Vang-Rydall
Center for Koncernregnskab, Puljer og SPS
Kontorchef
Jacob Lentz
Kontor for Specialpædagogisk Støtte
Kontorchef
Kia Borggaard
Kontor for Erhvervsuddannelser
Kontorchef
Martin Ørnsholt
Læs mere om ovenstående programmer
Juridisk program
STUK ønsker et attraktivt juridisk fagmiljø og at styrke styrelsens tværgående juridiske arbejde. Dette sker gennem flere aktiviteter, f.eks. juridiske kurser og juridisk netværk, som skal medvirke til den faglige oplæring og udvikling af juridiske medarbejdere i styrelsen. Hensigten er, at både en nystartet og en erfaren jurist vil opleve en fortsat faglig udviklingsbane i STUK.
Udvikling af fagene
STUK arbejder strategisk med at understøtte udvikling af fag, kurser og undervisning for at skabe de bedst mulige uddannelser for elever og kursister i grundskolen og på den forberedende grunduddannelse (FGU), ungdomsuddannelserne samt de almene voksenuddannelser. Det sker gennem dialog med og vejledning til sektoren, tilsyn, videns- og erfaringsopsamlinger samt et systematisk arbejde med at identificere udfordringer og udviklingsmuligheder for fag og undervisning på tværs af alle områder i STUK, og som dermed er med til at understøtte en fælles retning for STUKs arbejde.
Bestyrelsesprogram
Med et program for bestyrelsesinitiativer på ungdoms- og voksenuddannelsesområdet ønsker STUK at styrke samarbejdet mellem STUK og bestyrelserne samt at understøtte bestyrelserne i deres samlede virke. Bestyrelserne på statsfinansierede, selvejende ungdoms- og voksenuddannelsesinstitutioner har som øverste ledelse ansvar for institutionernes uddannelsestilbud, administration og økonomi. Bestyrelserne spiller således en afgørende rolle i at sikre uddannelsestilbud af høj kvalitet på bæredygtige institutioner.
Som led i bestyrelsesprogrammet offentliggjorde STUK i juni 2023 en bestyrelsesstrategi for 2023-2025. Med bestyrelsesstrategien beskriver STUK forventningerne til bestyrelsernes arbejde. Særligt har strategien til formål at skabe en styrket dialog og et tættere samarbejde mellem STUK og bestyrelserne – og at skabe klare rammer for bestyrelsernes arbejde og understøtte bestyrelserne i at anlægge et helhedsorienteret perspektiv i bestyrelsesarbejdet.
Udover at iværksætte en række dialogbaserede indsatser ønsker STUK med strategien også at bidrage direkte til bestyrelsernes vidensgrundlag gennem løbende leverancer af nøgletal om bestyrelsernes institutioner. Nøgletallene sendes til bestyrelserne som såkaldte bestyrelsesrapporter, som bl.a. kan anvendes til at identificere udviklingsbehov og følge deres institutions udvikling over tid. Nøgletallene er desuden et udtryk for de kvalitetsparametre, for såvel uddannelser som økonomi, som STUK anvender i forbindelse med sit tilsyn.
Tilskudsstrategi
STUK gennemfører i samarbejde med Styrelsen for It og Læring i de kommende år et større moderniseringsprogram, som har til hensigt at etablere en ny it-understøttelse af tilskudsadministrationen. Moderniseringen omfatter såvel stamdata i relation til tilskud som indberetning, beregning og udbetaling af tilskud. Programmet har til formål at øge gennemsigtighed, brugertilgængelighed og værdien af tilskudsdata. I 2024 gennemfører STUK og STIL analyser, der skal sikre, at der kan etableres grundlag for at træffe beslutninger om udvikling og idriftsættelse af et nyt tilskudssystem på et gennemprøvet grundlag, der på sigt muliggør udfasning af det eksisterende tilskudssystem.
Tilsynsstrategi
STUK implementerede i 2022 sin nye tilsynsstrategi for 2022-24, som har som mål, at STUKs tilsyn skal dække flere skoler og institutioner hvert år, ligesom tilsynet i højere grad skal være konkret og anvisende over for den bestyrelse eller kommunalbestyrelse, der har ansvaret for en skole eller institution i tilsyn. Samtidig skal tilsynet gennemføres helhedsorienteret og effektivt, ligesom det skal være virkningsfuldt forstået på den måde, at undervisningskvaliteten og/eller økonomien på de skoler og institutioner, der er i tilsyn, forbedrer sig. STUK gennemfører i 2024 en revidering af strategien.
Kommunikationsstrategi
STUKs kommunikationsstrategi for 2023-25 har til formål at gøre det lettere for undervisere, pædagogisk personale, institutionsledelser, bestyrelser og kommunale forvaltninger at leve op til gældende lovgivning, politiske intentioner, og at styrke kvaliteten i undervisningen. Vi har bl.a. fokus på at ramme målgrupperne der, hvor de er. I de kommende år har vi også fokus på at blive endnu tydeligere om vores viden om god kvalitet i undervisningen, og vi vil i stigende grad også kommunikere proaktivt i pressen.
Ledelsesgrundlag
STUK’s ledelsesgrundlag består af en fælles del, som gælder for hele Børne- og Undervisningsministeriet, og en del som er gældende for STUK. Den fælles del ligger fast indtil 2023, og den STUK-specifikke del er dynamisk og vil løbende blive tilpasset opgaverne.