Hop til indhold

Direktør

Julie Elm Vig Albertsen

Juridisk kommitteret 

Per Hansen

Ledelsessekretariatet

Kontorchef

Julie Marie Nymark Rasmussen

Vicedirektør

Cathrine Lindberg Bak

Center for Folkeskole

Kontorchef

Janne Samuelsson

Kontorchef

Marie Bilde

Center for Udgående Kvalitetsarbejde

Kontorchef

Sara Lindhardt

Kontorchef

Lise Nordvig Rasmussen

Kontor for Analyse og Kommunikation

Kontorchef

Christian Vestergaard Sloth

Vicedirektør

Kasper Håkansson

Kontor for Prøver, Eksamen og Test

Kontorchef

Camilla Springborg

Kontor for Gymnasier

Kontorchef

Liz Nymann Lausten

Center for Institutionsdrift og Tilsyn 

Kontorchef

Doris Tranberg Jørgensen

Kontor for frie skoler

Kontorchef

Ditte Novella Rasmussen

Vicedirektør

Andreas Bosmann Engsig

Kontor for Forberedende Uddannelser og Efteruddannelser

Kontorchef

Anne Mette Vang-Rydall

Center for Koncernregnskab, Puljer og SPS

Kontorchef

Jacob Lentz

Kontor for Specialpædagogisk Støtte

Kontorchef

Kia Borggaard

Kontor for Erhvervsuddannelser

Kontorchef

Martin Ørnsholt

Juridisk program

STUK ønsker et attraktivt juridisk fagmiljø og at styrke styrelsens tværgående juridiske arbejde. Dette sker gennem flere aktiviteter, f.eks. juridiske kurser og juridisk netværk, som skal medvirke til den faglige oplæring og udvikling af juridiske medarbejdere i styrelsen. Hensigten er, at både en nystartet og en erfaren jurist vil opleve en fortsat faglig udviklingsbane i STUK.

Udvikling af fagene

STUK arbejder strategisk med at understøtte udvikling af fag, kurser og undervisning for at skabe de bedst mulige uddannelser for elever og kursister i grundskolen og på den forberedende grunduddannelse (FGU), ungdomsuddannelserne samt de almene voksenuddannelser. Det sker gennem dialog med og vejledning til sektoren, tilsyn, videns- og erfaringsopsamlinger samt et systematisk arbejde med at identificere udfordringer og udviklingsmuligheder for fag og undervisning på tværs af alle områder i STUK, og som dermed er med til at understøtte en fælles retning for STUKs arbejde.

Bestyrelsesprogram

Med et program for bestyrelsesinitiativer på ungdoms- og voksenuddannelsesområdet ønsker STUK at styrke samarbejdet mellem STUK og bestyrelserne samt at understøtte bestyrelserne i deres samlede virke. Bestyrelserne på statsfinansierede, selvejende ungdoms- og voksenuddannelsesinstitutioner har som øverste ledelse ansvar for institutionernes uddannelsestilbud, administration og økonomi. Bestyrelserne spiller således en afgørende rolle i at sikre uddannelsestilbud af høj kvalitet på bæredygtige institutioner.

Som led i bestyrelsesprogrammet offentliggjorde STUK i juni 2023 en bestyrelsesstrategi for 2023-2025. Med bestyrelsesstrategien beskriver STUK forventningerne til bestyrelsernes arbejde. Særligt har strategien til formål at skabe en styrket dialog og et tættere samarbejde mellem STUK og bestyrelserne – og at skabe klare rammer for bestyrelsernes arbejde og understøtte bestyrelserne i at anlægge et helhedsorienteret perspektiv i bestyrelsesarbejdet.

Udover at iværksætte en række dialogbaserede indsatser ønsker STUK med strategien også at bidrage direkte til bestyrelsernes vidensgrundlag gennem løbende leverancer af nøgletal om bestyrelsernes institutioner. Nøgletallene sendes til bestyrelserne som såkaldte bestyrelsesrapporter, som bl.a. kan anvendes til at identificere udviklingsbehov og følge deres institutions udvikling over tid. Nøgletallene er desuden et udtryk for de kvalitetsparametre, for såvel uddannelser som økonomi, som STUK anvender i forbindelse med sit tilsyn.

Tilskudsstrategi

STUK gennemfører i samarbejde med Styrelsen for It og Læring i de kommende år et større moderniseringsprogram, som har til hensigt at etablere en ny it-understøttelse af tilskudsadministrationen. Moderniseringen omfatter såvel stamdata i relation til tilskud som indberetning, beregning og udbetaling af tilskud. Programmet har til formål at øge gennemsigtighed, brugertilgængelighed og værdien af tilskudsdata. I 2024 gennemfører STUK og STIL analyser, der skal sikre, at der kan etableres grundlag for at træffe beslutninger om udvikling og idriftsættelse af et nyt tilskudssystem på et gennemprøvet grundlag, der på sigt muliggør udfasning af det eksisterende tilskudssystem. 

Tilsynsstrategi

STUK implementerede i 2022 sin nye tilsynsstrategi for 2022-24, som har som mål, at STUKs tilsyn skal dække flere skoler og institutioner hvert år, ligesom tilsynet i højere grad skal være konkret og anvisende over for den bestyrelse eller kommunalbestyrelse, der har ansvaret for en skole eller institution i tilsyn. Samtidig skal tilsynet gennemføres helhedsorienteret og effektivt, ligesom det skal være virkningsfuldt forstået på den måde, at undervisningskvaliteten og/eller økonomien på de skoler og institutioner, der er i tilsyn, forbedrer sig. STUK gennemfører i 2024 en revidering af strategien. 

Kommunikationsstrategi

STUKs kommunikationsstrategi for 2023-25 har til formål at gøre det lettere for undervisere, pædagogisk personale, institutionsledelser, bestyrelser og kommunale forvaltninger at leve op til gældende lovgivning, politiske intentioner, og at styrke kvaliteten i undervisningen. Vi har bl.a. fokus på at ramme målgrupperne der, hvor de er. I de kommende år har vi også fokus på at blive endnu tydeligere om vores viden om god kvalitet i undervisningen, og vi vil i stigende grad også kommunikere proaktivt i pressen.

Ledelsesgrundlag

STUK’s ledelsesgrundlag består af en fælles del, som gælder for hele Børne- og Undervisningsministeriet, og en del som er gældende for STUK. Den fælles del ligger fast indtil 2023, og den STUK-specifikke del er dynamisk og vil løbende blive tilpasset opgaverne.

STUK ’s ledelsesgrundlag (pdf)

Sidst opdateret: 30. september 2024